onsdag 25 september 2013

Recension: Pastoratet - Sexpack (Mini album Digipack - iDiOT Records)

När jag har stött på Pastoratet här och där på internet så har jag lagt dem i samma fack som Charta 77 - delar trallpunk och delar melodiös HC, för att skapa mig en bild av hur de låter. Jag kan säga att jag inte har varit långt ifrån sanningen.

Inledande låten, Medicin För En Lycklig Själ, låter till en  början gamla Asta Kask fast modernare (så alltså typ som Unit Lost på deras skiva Asfalt) och är riktigt bra genom verserna men för att på ett skate-punkaktigt vis dras ner vid refrängerna. Tredje låten börjar med ett "Oi! Oi!" lite förvånandsvärt, och låter sedan som svensk streetpunk från slutet av 90-talet/mitten av 2000-talet (typ Brewed In Sweden på svenska) och har vissa trevliga Hyrda Knektar-vibbar; melodi- och textmässigt. I Fredrik finns drag av Motörhead och den handlar så klart om ägghuvudet Fredrik Reinfeltd. Här och var finns också en lukt av Dia Psalma som drar ner lite. Annars tycker jag att den här kombon av Charta 77 och Asta Kask med lite varierande inslag funkar rätt bra även om tre av sex låtar redan är bortglömda och de andra tre finns kvar i huvudet i form av en otydligt massa. Jag minns inte om Pastoratet är med på Turist i Tillvaron-skivorna, men det finns helt kalrt band jag på dem jag skulle kunna byta ut mot det här bandet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar