måndag 1 juli 2013

Gutterfest 2013 på enArena

Bilderna har försvunnit.... Så går det när man är väldigt långsam och inte skriver med en gång.

Hela den här minifestivalen var trevlig men lite märklig till idé och genomförande. Det är en snäv inriktning på musiken, och en sådan som Stockholmspubliken inte är speciellt intresserad av. Headlinebandet, för att inte tala om de andra banden, är det många som inte ens har hört talas om när jag hör mig för. Även om jag gillar initiativet och verkligen hoppas på att de inte ger upp som arrangörer så måste jag säga att de nog sköt sig själva i foten med de här banden.

Lokalen var stor och någon sa att den rymde 600 pers. Den här kvällen var den dock inte ens halvfull och det var lätt och bekvämt att ta sig till baren. Det var sällan kö till toan och helt enkelt lätt att röra sig runt. Det var alltså, av egoistiska själ, mycket bekvämt med lite folk.

Av någon anledning var det bord placerade ganska nära scenen. Det var tydligen så att de lite äldre människorna satt där och de flyttade närmare och närmare, sakta men säkert. Några av dessa stolar ockuperades utav en familj med spännande åsikter om huruvida man kan passa stolar eller inte (sitt, satt, sitter tycker jag är rimligt), men det är en annan historia.

Banden:
Zero Zero - Missade jag

The Civillains - Var ointressanta på alla sätt tyvärr. 

Smalltown - Har läst att de är grymt hajpade i delar av USA och att Pirate Press har släppt lite av deras prylar. Det övergår mitt förstånd. Smalltown var också helt ointressant.

Nej, Sverige imponerade inte. Även fast musiken åter igen är skickligt framförd så spelar det ingen roll när det inte händer något. Den här typen av punk lämnar mig oberörd.

Hooligan - Här blev det lite bättre. Ett avbrott där allt inte lät likadant som det intetsägande bakgrundsljudet som var på innan. De spelade ganska trevlig musik, som så klart lät mer brittisk än föregående, även om det inte blev några större lyft här heller.

Epic Problem - Alltså... Jag tänkte och hoppades att det skulle vara kul att se Mackie och Epic Problem. Men bra var det inte. Det var lika menlöst, om inte än värre än, de första banden. Med Mackies inflytande kunde man tänka sig att det skulle finnas en liten, liten del av Uk82 i musiken, men icke. Det var bara amerika-komplex och menlös musik. Sångarens pose var provocerande.


Filaments - De inledde med en låt som jag tycker är väldigt bra men inte vet vad den heter. Efter det gjorde de ett bra framträdande även om alkoholen, som hade intagits i hög frekvens på grund av tristess och för lite folk jag kände på plats, började ta upp för stor del av mig. Filaments var klart bäst den här kvällen. Jag drog dock innan de hade slutat och anslöt mig till vänner som var på väg hem på efterfest från andra eskapader.

Som sagt, jag hoppas att Gutterfest fortsätter och att det inte blev ett enormt ekonomiskt bakslag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar