onsdag 20 mars 2013

Gatans Lag - Från Fest Till Arrest (Cd-digipak - Kjell Hell)

Gatans Lags tredje album Från Fest Till Arrest, förpackat i ett tjusigt men svårhanterligt digipak, inleds med en stämningsfull slinga som inte är ny direkt, men som låter bra. Det är titellåten som spelas sätter tonen för resten av skivan. För er som har missat Gatans Lag handlar det om melodiös punk med starka refränger och bitvis (mycket på den här skivan) experimenterande med andra instrument än de mest klassiska för punk, även fast de två tidigare albumen var ganska olika i sig. Den här skivan är mer lik Låt Mig Stanna I Himmelen Tre Dagar Innan Djävulen Vet Att Jag Är Död än Alla Hängda Rövares Själar men nu har också sångaren Jonas känsla och smak för visor hittat fram. Det hörs på flera låtar, som t.ex. Från Fest Till Arrest (låten alltså), Låt Mig Stanna I Himmelen Onnan Djävulen Vet Att Jag Är Död (låten alltså) och Livet Är För Kort För Sorgliga Sånger. Man skulle kunna säga att texterna och musiken har mognat rejält sedan Alla Hängda Rövares Själar och att bandet har utvecklats väldigt mycket på många plan kan man inte ta ifrån dem. Själv föredrar jag fortfarande de allra tidigaste låtarna och tycker att det svänger mycket mer, men det är inte en rättvis jämförelse då den här skivan har ett väldigt annorlunda sound. I slutet av skivan spelas en cover: The Veros - Do It With Style (här: Gör Det Med Stil) men melodimässigt är detta inte den enda låten man tror att man har hört förr. För att runda upp: bra skiva som växer fortfarande, av kompetenta musiker med känsla för melodi (även om vissa är återanvända). Bara inte riktigt min pitcher med Bloody Mary.

Och så en fråga: i "Inte För Er" sjunger de att de inte är välkomna på Kafe 44. Stämmer det? Varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar