tisdag 19 juni 2012

Barcelona, Antipati, Glory Boys & Agent Bulldogg

Jag upptäckte att jag knappt har några bilder från själva gigen. Dåligt. Flyern kommer upp snart, det är något fel just nu.

Det var dags att åka iväg igen, denna gång till Spanien och Barcelona. Målet var att se Antipati och Agent Bulldogg ännu en gång bortom Sveriges gränser och denna gång supportade av Spaniens egna Glory Boys. I ett ganska litet sällskap spenderade vi dagarna innan giget med att dö i solen och dricka rusdrycker. Det hela var mycket angenämt. 

På Fredagskvällen var det förfest och i samma veva anlände även banden med de sista delarna av sitt entourage. Vi hängde på något märkligt hak i närheten av förfesten där en stackars kvinna kunde engelska och männen hon jobbade med mest igonrerade oss (även vid direkt tilltal). Det blev punk i högtalarna inne på förfesten, många klassiker från olika epoker och länder. Sedan blev det ska och jag blev full.

Lördagen, dagen för giget, visste ingen vart spelningen skulle ta plats. Detta hade hållits hemligt och arrangören hade berättade för mig att "this is a very private gig" och att bara "good people" skulle dyka upp. Planen var i alla fall att vi skulle mötas på en krog inne i Barcelona och sedan gemensamt ta oss ut till El Prat, byn där spelningen skulle vara. Eftersom att jag och fru Snigel redan bodde i El Prat så bestämde vi oss för att skita i planen. Istället drev vi omrking med vänner och drack öl. Mot kvällen lyckades en av oss få kontakt med någon från resten av svenskgruppen och vi fick så småningom reda på vart vi skulle.

Antipati soundcheckar
Öppningen och inledningsakten Antipati skjöts upp några gånger och istället satt folk (mestadels skinnskallar) utanför krogen och söp. När vi väl fick komma in så var man trevligt rund under fötterna och hittade fram till några skivbackar.

Snart började i alla fall Antipati, och det såg ut som om bandet börjar gilla att spela utomlands. Hitlåtarna regnade över oss i publiken, det var Antipati, Grabbarna, Punk På Berns, 800 Spänn, Slå Tillbaka och MTV Conspiracy (för att nämna några). Dessutom avslutade de med en cover på Blitz' Nation on Fire. Det var kul och bra. En kul parantes runt det här var att man hade hemlighållit för trummisen i bandet att Antipati överhuvudtaget skulle spela. Detta fick han reda på dagen innan när en annan svensk (som inte kände till lurendrejeriet) försade sig.

Efter Antipati spelade "en av arrangörernas plojband". Det lät ganska bra men jag lyssnade inte så mycket. Det var så trevligt att hänga utanför lokalen.

Agent Bulldogg med publik
Agent Bulldoggs tur och de förvånade genom att inleda med Staden Vaknar istället för Karl IIX. Mycket märkligt. De bjöd på, förutom Den Jag Är, på ytterligare en ny låt; Tack Vare Er, som var jävligt bra och i (numera) vanlig ordning blev det covers på Det Liv Jag Älskar och Watching The Rich Kids. Som extralåtar fick vi äntligen höra Karl IIX samt cover på 4-Skins Chaos.

Glory Boys var jag från börjar redan ointresserad av och när de spelade ändrades inte min uppfattning. Jag tycker de är ganska bra, den skivan som jag har hemma gillar jag. Men jag är för dåligt inlyssnad och jag tycker att det är lite för ointressant för att göra sig bra live. Speciellt efter att man har sett riktigt bra band precis innan.

När vi skulle åka hem så regnade det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar