måndag 21 maj 2012

Reidar Assine + Gatans Lag på (Lilla) Nalen (Püssy a go go) 18/5 2012

Jag har funderat lite på varför man överhuvudtaget har några spelningar på den här scenen. Kroglokalen är liten (som om man står i en korridor hela tiden som en vän påpekade), scenlokalen har en massa ostrategiskt utplacerade pelare överallt och ölen är dyr. Men så ser man till alternativen i Huvudstaden och finner att det inte är så lätt att välja något annat. 

Reidar Assine
Reidar Assine (Agent Bulldogg, Antipati & The Radars för att nämna några tidigare/andra band) har nu vikt av lite från punken (alltså, med det här projektet) och spelar visor. Kring sig har han också samlat diverse olika musiker med diverse olika musikaliska bakgrunder och levererar sånger om alkohol och kärlek. Han (för det är Reidar med kompmusiker, inte ett band) inledde kvällens spelning med en något nervöst framförd låt, endast ackompanjerad av sin egen gitarr. Efter första låten klev kompmusikerna på scenen och det blev lite mer drag. Under vissa låtar var det inte alls helt olikt powerpopbandet The Radars även om texterna nu var helt (?) på svenska. Visor är inte min pint av bitter men Reidar är onekeligen en duktig musiker och tillika låtskrivare som åtminstone får en att gunga med lite lätt till musiken, fast genren inte tilltalar. Mot slutet av giget gästades scenen av Jonas från Gatans Lag och han sjöng med orkestern. Jonas och Reidar ska i framtiden släppa en split-sjua och det var en sång från den som det bjöds på (om jag inte minns fel). De hann också med en cover på Gatorna Brinner I Natt (Hyrda Knektar).

Gatans Lag
När Reidar med anhang hade lämnat scenen var det dags för Gatans Lag. Kort sagt kan jag säga att det inte var det bästa giget jag har sett med Gatans Lag. Förutom att de spelade "fel" låtar så kan jag inte riktigt sätta fingret på vad det var. I vilket fall som helst så tycker jag att de har möjlighet att fylla ett gig med bra låtar men istälelt blir det allt möjligt. Så klart är ju det här helt och hållet en smaksak men allvarligt talat: Hank? Det är inte en bra låt. Däremot fick vi höra Gatans Parlament, Vakta din Tunga, Hårda Tider, (publikfavoriten) Född Till Brat, Jag Hatar Folk och avslutningsvis Min Stad Mitt Land. Någonstans mot slutet fick vi höra Fattig Skinnskalle. Jag förstår inte grejen med den låten (fan vad tjurig jag låter). Det kanske är småkul, men kan man inte bara satsa på bra, istället för kul? 
Och så hände något märkligt. Jag vände mig bort från scenen under några tråkigare låtar och när jag sedan tittar tillbaks så sitter publiken och Jonas ner på golvet. Jag förstod ingenting. Snart reste de alla på sig och fortsatte som vanligt...
Som avslut ska jag bara klargöra en sak: jag gillar Gatans Lag.

I övrigt hände inte mycket. Moshen var vild och ett gäng lite yngre punkare hade hittat dit, vilket så klart var kul. Annars bestod publiken av en salig blandning av skinnskallar, hardcore-kids (och gubbs), odefinierbara vänner till vänner, punkare och grundbulten-människor. Många var fullare än vad de behövde och rent allmänt var det en trevligt kväll. Förutom lokalen. Och ölpriserna. Och musiken som inte föll mig i smaken för kvällen.


Sedan var det visst en dj som fick en skiva gratis i utbyte mot att spela en låt från den. Hon tog skivan men spelade inte någon låt. Dåligt!


Jag hittar inte kameran så jag får istället sno lite bilder från Micke Korell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar