torsdag 22 mars 2012

Pulver City – It’s Trash, Like The Concorde (Ruckel Mc – Digipack Cd)



När den här 10-spårsskivan börjar låter det som om det ska bli rejält drag, kanske någonting i stil med Charged G.B.H., om man dömer efter gitarrljudet och riffet. Dock övergår det ganska snart i en, inte dålig, men lite intetsägande låt (som efter flera genomlyssningar ändå är en av de bästa på skivan). Det har lovats snabbt, skitigt och rakt. De två sistnämnda adjektiven stämmer väl någorlunda. Skitigt i en bra bemärkelse. Rakt i den bemärkelsen att musiken är ganska fantasilös. Jag är fruktansvärt okunnig om garage som musikgenre (och besitter endast baskunskaper om andra sorters garage ärligt talat) men det jag har hört har jag uppfattat ungefär likadant - ganska segt och omelodiöst. Med det vill jag säga att Pulver City säkert gör ett bra jobb med att spela garage och är man intresserad av nämnda genre så bör man nog kolla upp det, men det är helt enkelt inte min dunk med mäsk.

Gitarrljudet är genomgående bra och flera riff är bra (om än kanske välanvända sedan tidigare). Sången (kanske framförallt mixningen av denna) har Rockabilly-drag över sig. Tankarna nuddar också vid tidig Amerikansk (proto)punk (som MC5) och senare 70-talspunk (så som The Dead Boys).

Det är ganska genomgående simpel musik, även om lite hårdrocksvibbar kläms in i låten Småland. Efter första genomlyssningen (och även efter de andra) så är Come Out (In The Streets Tonight) den bästa låten. Ride Out The Wave (första och tidigare nämnda låten) och Charlie The Shooter är också helt ok och skivan växte lite, lite under de första fem genomlyssningarna. Låtarna Banking Day, Pump Up The Xs och Wall Of Sound går mig helt förbi. Sista spåret är Östtysklands gamla nationalsång (inte spelad av bandet, de går upp på scen till den på spelningar).

Det är inte en dålig skiva, men det låter väl ungefär som man kan vänta sig av svensk garage anno 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar